تولید اوپک با کاهش تولید ایران افت کرد/رشد تولید سعودی ها خنثی شد

به نقل از سایت اقتصاد جهان :

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، در ماه نوامبر تولید نفت اوپک در حالی با اندکی افت همراه شد، که کاهش شدید تولید ایران، جهش تولید سعودی‌ها را خنثی کرد.

گزارش تولید ماهیانه اوپک، درحالی منتشر می‌شود که اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیراوپکی متحد با این گروه (شامل روسیه) توافق کردند، روی هم رفته، تولید نفت خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اوپک به تنهایی ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داشت.

طبق اعلام منابع مستقلی که اوپک در گزارش ماهانه خود به آن اشاره می‌کند، کل تولید نفت خام اوپک در ماه نوامبر ۱۱ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۲.۹۶۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

عربستان سعودی با افزایش تولید  ۳۷۷۰۰۰ بشکه در روز، تولید نفت خام خود را به بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز رسانده‌ است. طبق آماری که مستقیما توسط خود سعودی‌ها منتشر شد، تولید ماه نوامبر این کشور، برابر با ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

طبق توافق جدید، قرار است ظرف ۲ ماه آینده، از این میزان تولید کاسته شود و طبق اعلام وزیر انرژی این کشور، خالد الفالخ، در ماه ژانویه، به ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

رشد تولید عربستان سعودی در ماه نوامبر، کاملا با کاهش تولید ۳۸۰۰۰۰ بشکه در روز ایران، خنثی شد. این درحالیست که ایران با تحریم‌های آمریکا دست به گریبان است که از ۵ نوامبر دوباره بر علیه این کشور اجرایی شده‌اند.

در ماه نوامبر، برای اولین بار پس از ژانویه ۲۰۱۶، که تحریم‌های بین‌المللی با توافق هسته‌ای از میان برداشته شد، تولید نفت ایران به زیر ۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

امارات متحده عربی و کویت هم ماه گذشته تولید نفت خام خود را افزایش دادند، اما این افزایش‌ها با کاهش تولید از سوی عراق، گابن، لیبی، نیجریه و ونزوئلا، خنثی شد. باقی اعضای اوپک، تولید ثابتی داشتند.

اوپک چشم‌انداز رشد تقاضای نفت خود در سال ۲۰۱۹ را این ماه دست نخورده و در رقم ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز، باقی گذاشت. این در حالیست که پیش از این، برای ۴ ماه متوالی، این چشم‌انداز را کاهش داده بود.

اوپک پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۱۸ اشتهای نفت جهان، ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. اوپک همچنین پیش‌بینی رشد تولید نفت غیر اوپک در ۲۰۱۹ را ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. علت این امر کاهش تولید اجباری در آلبرتای کانادا و توافق کاهش تولید اوپک با ۱۰ کشور غیر اوپکی، می‌باشد.

با این حال اوپک همچنان پیش‌بینی کرده است که تولید نفت خام غیر اوپک در سال آینده ۲.۱۶ میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد، که علت آن افزایش تولید در آمریکا، برزیل، روسیه و انگلستان است.

طبق تخمین اوپک، در سال ۲۰۱۸ تولید نفت خام این کشورها ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. درحالی که افزایش تولیدات، از افزایش تقاضا بیشتر است، اوپک در نظر دارد سال آینده تولید خود را در سطح ۳۱.۴ میلیون بشکه در روز نگاه دارد که حدود ۱ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تولید ۲۰۱۸ است.

96
0 0